Česko-německý fond budoucnosti
česky deutsch

2020

Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace

Žadatel:
Institut Terezínské iniciativy
Jáchymova 63/3, Praha 1 110 00
www.terezinstudies.cz
Partner projektu:
Centropa – Zentrum für Jüdische Geschichte des 20. Jahrhunderts e.V.
Axel Springer Platz 3, Hamburg 20355
https://www.centropa.org/
 
Cíl projektu Online vzdělávací seminář pro učitele konaný u příležitosti Mezinárodního dne památky obětí holocaust se zabýval příběhy pamětníků holocaustu ve výuce, nucenou prácí a využitím vzpomínek druhé generace.
 

Tématem projektu je otázka, jakým způsobem využít vzpomínky druhé generace přeživších, když přímí svědci odcházejí. Tomuto se věnoval kulatý stůl zástupců ITI, Centropy a představitelů druhé generace předcházející semináři. Součástí interaktivního semináře pro učitele bylo setkání s pamětníkem Hanušem Hronem, narozeným v Československu v r. 1925. Seminář, který se měl původně konat v Brémách, se uskutečnil ve dnech 23.-24. ledna 2021 a účastnilo se ho 47 učitelů z Německa, ČR a Slovenska.

Centropa i ITI disponují rozsáhlou databází židovských biografií a rodinných fotografií, které lze dobře použít ve výuce. Během semináře byly účastníkům představeny multimediální zdroje použitelné ve školních projektech, pracovali aktivně se vzdělávací česko-německou výstavou „Ztracená paměť? Místa nacistické nucené práce v ČR“, kterou provedl účastníky její autor, historik Alfons Adam, věnovali jsme se vzpomínkové kultuře a alespoň virtuálně jsme si prohlédli Bunker Valentin v Brémách Farge, kde měla být výstava prezentována.

Pořadatelům se podařilo udržet interaktivní charakter akce a právě obsahová i formální stránka byly velmi pozitivně hodnoceny.

Ohlas účastnice:  „Chtěla bych vám všem velice poděkovat za možnost navštívit aspoň virtuálně v čase covidu hned 2 země – Česko a Nemecko. Setkání s Vámi bylo pro mně cenné, nejen z pohledu učitele, ale také člověka, který se zajímá o dějiny 20.století. Program byl výborný, hosté taktéž, rozdělení do skupin super…“ Miroslava Košťálová, učitelka

„Velmi pěkná a přínosná akce! Baví mě vést rozhovory s učiteli a učitelkami z jiných zemí.“ Judith Nockemann, učitelka, Hattingen (Porýní-Vestfálsko)

 

Za texty a fotky zodpovídají nositelé projektů.

Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
Holocaust a my. Proč je důležité uchovat vzpomínky Židů a Romů pro další generace
 
 
zpět
 
 
Česko-německý fond budoucnosti